Kandy, Nuwara Eliya en Ella - Reisverslag uit Udawalawa, Sri Lanka van juf Anne - WaarBenJij.nu Kandy, Nuwara Eliya en Ella - Reisverslag uit Udawalawa, Sri Lanka van juf Anne - WaarBenJij.nu

Kandy, Nuwara Eliya en Ella

Door: juf Anne

Blijf op de hoogte en volg juf Anne

03 Februari 2016 | Sri Lanka, Udawalawa

Van kandy met de trein naar Nuwara Eliya en verder naar Ella.
In Kandy weer met een Tuk Tuk door de stad getoerd. Eerste een fabriekje bezocht waar ze allemaal beelden, maskers, olifanten en meubels maken van verschillende houtsoorten. De olifanten van hout waren echt prachtig , vooral de grote en bewerkte. Daarnaast stond er een batik fabriek, hier bewerken ze kleding en maken ze mooie doeken van olifanten e.d. Hier hebben we een kort filmpje gemaakt hoe ze dit doen, het grootste deel wordt namelijk nog met de hand gedaan. Vandaar naar de theefabriek hier kregen we een rondleiding hoe thee gemaakt wordt. Eerst worden de bovenste blaadjes geplukt, dit wordt gedaan door Tamil vrouwen , zij plukken veelal in de vroege morgen vele kilo’s theebladeren. Deze bladeren worden gedroogd machinaal op rooster, erg warm in deze hitte ;-) . Daarna worden ze gerold, hierbij komt sap vrij dit sap is belangrijk voor het fermenteren. Fermenteren wil zeggen dat het sap in aanraking komt met zuurstof (gisting). De blaadjes veranderen van kleur en krijgen specifieke eigenschappen. Om dit proces te stoppen worden de theebladeren nogmaals gedroogd. De theebladeren worden gecrusht en gesorteerd. Het theegruis wordt gebruikt voor theezakjes. De rest wordt verpakt en wordt als losse thee verkocht. Er zijn verschillende theesoorten witte, groene en zwarte zijn de bekendste. De golden tips (witte thee) is de duurste thee. Natuurlijk nog even wat inkopen gedaan in het land van de thee. Daarna inkopen gedaan bij de lokale bakker , de koeken waren best spicy .... Gelukkig wat cola om de boel te blussen! Nog even verder door de stad getukt en daarna lekker gegeten ... vooral het nagerecht heerlijke bananenbeignets hmmmm!
De volgende dag hebben we een treinreis gemaakt door de theevelden en langs dorpjes. De treinreis duurde zo’n 4 ½ uur, maar het was zo mooi dat de tijd voorbij vloog. Overal zwaaiende mensen langs het spoor, verkopers met nootjes, fruit, spicy snacks langs het spoor en in de trein... echt geweldig. Kennisgemaakt met een Sri Lankaanse familie die erg vriendelijk was, alle mensen zijn hier vriendelijk, behulpzaam, lief en spontaan. Wat een geweldige treinreis , oh ja en dan vergeet ik nog te vertellen dat de ramen en deuren open staan en je dus naar buiten kunt hangen. Heerlijk toch!
Na aankomst op het perronnetje van Nurware Eliya met de tuk tuk door de theevelden gereden en een filmpje vanuit de lucht gemaakt.
De volgende dag werden we om 5.30 opgehaald om naar het nationaal park de Horton Plains te gaan. Hier hebben we een wandeltocht van 9 km gemaakt naar World’s End , dit is een uitzichtpunt van waar je kunt kijken tot aan het strand en een mooi uitzicht hebt over de bergen. Zeer mooi! Na een lange wandeling zijn we doorgereden naar Ella . Daar hadden we een hotel die alleen bereikbaar was met een kabelbaan. Een skilift maar dan midden in de jungle, een geweldige ervaring . Aan de rand van rivier ligt ons hutje waar we de komende 2 nachten verblijven... even relaxen. Alleen relax achterover liggen is toch niet zo ons ding geval, dus toch maar even de zipline dwars door de jungle uitgeprobeerd. En een tocht gemaakt naar de waterval met zwempoel.

• 03 Februari 2016 - 19:00

Bente:

ik wil nu ook wel naar Srilanka;)

• 08 Februari 2016 - 14:22

Mart: