de culturele driehoek - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van juf Anne - WaarBenJij.nu de culturele driehoek - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van juf Anne - WaarBenJij.nu

de culturele driehoek

Door: juf Anne (check instagram jufanneinsrilanka)

Blijf op de hoogte en volg juf Anne

29 Januari 2016 | Sri Lanka, Kandy

De culturele driehoek
De afgelopen week veel gezien! We zijn gestart in Anuradpura waar de stoepa’s staan , hierin liggen beenderen van Boeddha. Het zijn dan ook heilige plekken voor de bevolking. Als je de stoepa wilt bezichtigen, moet je je schoenen uitdoen, pet/hoed afzetten en dames moeten de schouders en knieën bedekken. Op meerdere plekken staan er tempels met mooie Boeddha beelden. De Boeddha beelden kom je tegen in verschillende houdingen bijvoorbeeld zittend , liggend of staand. Al deze houdingen hebben een andere betekenis.
De volgende koningsstad die we bezocht hebben ,is Sigiriya of tewel de oudste en meest indrukwekkendste hoofdstad. Op deze grote rots (leeuwenrots) had Kassapa, zoon van de koning van Anuradpura, een paleis gebouwd. Het was een behoorlijk klim in de hitte naar boven, maar het uitzicht was geweldig. Van het paleis zelf was niet veel meer over dan de trap met de grote leeuwenklauwen.
De afgelopen twee nachten hebben we in een klein guesthouse overnacht, erg leuk. We sliepen bij een familie die erg gastvrij was en waar we lekker gegeten hebben aan de rand van de jungle, omringt met rijstvelden.
Onderweg kwamen we langs de weg een aantal olifanten tegen . Één zwemmende in een meer met zijn slurf als snorkel, een olifant relaxed etend langs de kant van de weg en een olifant die op de weg lekker tussen al het verkeer aan het wandelen was. Deze olifant liep vlak achter onze auto! De Aziatische olifant is een stuk kleiner dan de Afrikaanse, maar het blijven imposante dieren!
Op naar de volgende koningsstad Polonnaruwa, in deze stad zijn de overblijfselen van de stoepa’s en oude tempels beter bewaard gebleven. Een prachtige oude stad! In een oude tempel die ze aan het restaureren waren hebben we een medidatieronde gelopen rond Boeddha. Deze medidatieronde loopt rond het Boeddhabeeld, het is een smalle , donkere gang waar de monniken hun medidatieronde liepen. In deze tempel waar ook overblijfselen te zien van muurschilderingen, erg mooi!
De volgende dag richting Dambulla, waar verschillende beelden van Boeddha staan en waar verschillende rotstekeningen van Boeddha in de grotten zijn gemaakt.
In al deze koningssteden zitten vele apen , de hoelmanaap en de cecylon-krooonaap. Ze spelen , slapen , beroven toeristen van eten en vlooien !
Het verkeer is chaotisch vooral in de steden, maar we hebben een goede chauffeur die ons van plek naar plek brengt. Onderweg is er vanalles te zien, aangezien de meeste mensen langs te kant van de weg leven en wonen. Iedereen heeft wel een “winkeltje” of stalletje langs de kant van de weg met groente en fruit of kruiden.
Nog even iets over het eten..... er wordt weinig vlees gegeten... veel rijst met curry = vis of kip ( lees een klein stukje of stukjes) , groente en heet gekruide saus met kokosmelk en pepertjes . Een grote fles water is dan ook geen overbodig luxe. Dit eten ze twee keer per dag als lunch en diner... we hebben geloof ik nog nooit zoveel rijst gegeten en water gedronken . Voor de fruitliefhebbers is er vanalles en het is heerlijk vers geplukt van de boom/ plant , ananas, banaan kokosnoot , papaya , guave, mango , avocado en ga zo maar door... mmmmmm heerlijk!
Momenteel zijn we in Kandy , de stad met de tempel waar de tand van Boeddha ligt. Deze hebben we zojuist bezocht, het was er enorm druk. We hebben de tand zelf niet gezien , maar wel de reliekhouder waar hij in bewaard wordt. Driemaal per dag wordt de deur waar de tand ligt geopend tijdens puja. Dit is de heiligste plek voor de boeddhisten, er komen hier dan ook vele mensen naar toe.

• 30 Januari 2016 - 12:18

Juf Anne :

Ik kan helaas geen foto's plaatsen ,want de site loopt steeds vast. Voor degene die de foto's willen zien, check instagram onder jufannesrilanka

• 30 Januari 2016 - 13:35

Niels:

Ik hoop dat je het naar je zin hebt en ik hoop dat je nog veel dieren en andere leuke dingen ziet.
    Maak nog mooie foto's en filmpjes tot gouw groeten Niels.

• 31 Januari 2016 - 19:04

Demi :

hoi juf Anne
    veel plezier en ik kijk nog elke dag naar je berichtjes

Groetjes Demi